Вгору
Персональний сайт вчителя музичного мистецтва <br> Тальнівського НВК "ЗОШ І-ІІІ ст. №1-гімназія" - Тарана Володимира Леонідовича
1250 переглядів, сьогодні 13.12.2018
Персональний сайт вчителя музичного мистецтва
Тальнівського НВК "ЗОШ І-ІІІ ст. №1-гімназія"  
Тарана Володимира Леонідовича

Музика й математика

Пояснювальна записка

Навчальна програма з музики для загальноосвітніх навчальних закладів , розробка відповідно до Державного стандарту загальної освіти, ґрунтується на положеннях Концепції загальної середньої освіти.

В основу програми покладено провідні положення сучасної музичної педагогіки, а саме: визначення мети загальної музичної освіти в широкому культурно-логічному конспекті; підхід до сприймання музики як основи загальної музичної освіти; ставлення до музичного мистецтва як джерела й предмета духовного спілкування.

Метою музичної освіти в початковій школі є формування основ музичної культури учнів як важливої і невід'ємної частини їхньої духовної культури. Ця мета конкретизується в основних завданнях, спрямованих на формування базових освітніх компетентностей (основними є предметна компетенція та компетенція особистісного самовдосконалення - опанування вокально-хоровими вміннями та навичками, здатності керуватися набутими музичними знаннями у процесі самостійної діяльності та самоосвіти) та загальний естетичний розвиток учнів.

Змістовне наповнення програми передбачає формування в учнів світоглядних, ціннісно-орієнтаційних, навчально-пізнавальних, творчо - діяльнісних, комунікативних компетентностей, що досягається через сприймання та інтерпретацію творів народного і професійного музичного мистецтва, оволодіння досвідом художньо - практичної діяльності, розвиток творчих здібностей, потреби в міжособистісному спілкуванні та спілкуванні з творами музичного мистецтва.

Формування музичної культури учнів - основа уроку, його зміст, який може мати різне художньо - педагогічне втілення. Цілісність уроку досягається завдяки єдності всіх складових елементів, оскільки і основу його побудови мають бути покладені не різні види діяльності, а різні грані музики як цілісного явища. Це дасть змогу вносити в урок будь - які контрасти, необхідні для підтримування уваги учнів, створювати атмосферу зацікавленості, узгоджувати матеріал програми з рівнем розвитку учнів.

Підхід до музичного сприймання як основи музичної освіти учнів виводить на перше завдання аналізу й інтерпретації музичних творів. Поглиблення емоційного сприйняття музики має відбуватися природнім шляхом - від комплексно жанрового - ситуативного враження до диференційованого сприймання музичних творів.

У програмах особливе місце відводиться хоровому співу, природному способу вираження естетичних почуттів. Навчання співу має бути пов'язане з розвитком музичних здібностей і повинне сприяти активному, зацікавленому і творчому ставленню учнів до музики.

Програмою передбачено виконання музично - ритмічних рухів спрямованих на пластичне вираження змісту музики ( пластичне інтонування, вільне диригування, танцювальні рухи, крокування, гра). Такі види роботи мають розвивати музичні здібності учнів, їхню здатність емоційно і свідомо сприймати музику як одну з форм виконавської діяльності учнів запропоновано гру на елементарних музичних інструментах, що сприятиме розвитку музичного слуху, умінню розрізняти ритмічні, темброві та динамічні особливості звучання.

Передбачений програмою резервний час використовуватися учителем для проведення узагальнюючих уроків, уроків - концертів тощо.

Урок №2. Пісня, танець, марш


Тема: Пісня, танець, марш.
Мета: Ознайомити учнів з трьома китами - жанрами музики : Пісня, танець, марш. Привити чуйність музики, любов до музики, шану, патріотизм.
Тип уроку: урок уведення у тему.
Музичний матеріал: Прокоф'єв "марш" український народний танець "Гопак" Д.Кабалевський "пісня про школу", "Вперше осінь йшла до школи" (муз. І сл. О.Лобової).


Хід уроку


1. Вхід учнів до класу під "Пісню про школу" Д.Кабалевського.
Учитель: Доброго, доброго дня дітки. Ось і знову ви прийшли в цей світлий куточок нашого дому. І саме це країна, країна "Музика" поведе нас стежками музичних земель.
Мій юний друже, в добрий час
Увійдеш ти в музичний клас.
Мені здається, скажеш ти,
Все в цьому класі, як завжди
Учнівські парти і стільці
Учитель з крейдою в руці…
Але я запевняю вас -
Це найдивніший в школі клас!
Сьогодні, завтра, раз у раз,
Коли заходиш ти в цей клас
То йдеш не просто на урок -
Ти робиш свій наступний крок
в світ, де натхненна і ясна,
панує фея чарівна.
Мій юний друже! В добрий час
Заходиш ти в музичний клас. Ми підемо - в руці рука -
У світ, що зветься
(разом з учнями )
Музика!!!
Тож привітаємось із нею, рідною школою, друзями, учителями.
2. Музичне вітання: ( построєне на натуральних звуках )
Учитель: Добрий день!
Учні: Добрий день !
Учитель: Не хотілося , але скінчились веселі літні канікули! Море, річка, ліс! Скільки всього ми побачили, почули… Але ж напевне і про музику не забували. А хто ж яку музику слухав на протязі літніх канікул?
(учні наводять приклади пісень)
Учитель: Багато, багато музики звучить навколо нас! Але ж звідки вона бере свій початок? Звідки народжується? Давайте згадаємо хто народжує музику.
(учитель за допомогою карток визначає хто ж пише музику)
Учитель: Так справді, друзі. Музику пише ні будівельник, ні шофер, ні кабанчик, ні бобер, а пише - композитор. Добре, уявляємо, написав композитор музику та й забувся про неї, або сховав? Що можемо сказати, про цю музику, хто ще потрібен для того щоб музика прозвучала:
(учитель за допомогою карток визначає виконавця)
( за вибором учителя учні виконують фрагменти пісні яку вже вчили в 1 класі)

Учитель: Вийшов в поле композитор - вітер співає, лани шумлять, красно - ясно:- "Напишу музику". Поки писав, прийшов виконавець, сподобалась йому музика - виконав, але не стала музика живою, так і залишилась звучати тільки на папері та в душі виконавця, почули її тільки дві польові миші, тай ті були зайняті своєю справою. Що знову не так, що сталось? Знову щось не так?
(за допомогою учнів та карток учитель визначає слухача)
Учитель: Отже, щоб музика стала живим мистецтвом, потрібен композитор, який пише музику, виконавець - який виконує музику і слухач, який її почує.
1. Але ж музики так в світі багато, яку ж краще слухати, та й що ж то звучить?
Існує легенда про музику.
(розповідь легенди про трьох китів) (звучить тихо " Марш" Прокоф'єв)
Учитель: Що це за музика? Що можна робити під неї ?
Учитель: Так це перший кит музики марш. Саме під марш йде військо запорізьке в далекий похід, під марш мати сина в дорогу проводжає, під марш зароджується нова сім'я.
(звучить "Марш" Прокоф'єва, учні визначають долонями пульс маршу. Без паузи звучить український народний танець "Гопак", учні визначають тип музики)
2. Учитель: Так це звучить другий кит музики танець. 3.
(учитель запрошує бажаючих порухатися під веселу музику, можна вивчити деякі рухи, проводиться танець. Поки діти займають місця вчитель роздає картинки зі словами пісні. Звучить пісня "Вперше осінь йшла до школи" (муз. І сл. О.Лобової)
4. Учитель: Ось звучить третій кит музики - пісня. Пісня, але це незвичайна пісня а саме музичний твір який ми з вами розучимо.
Але перед цим ми з вами згадаємо з вами правила співу:
за співацькою поставою: сядь або стан рівно.
*стеж за диханням: вдих - спокійний, видих довгий і плавний
* не кричати
*виконуй пісню в горі
*голосні округлюй, приголосні скорочуй
*уважно слідкуй за вказівками вчителя
5. (розучування пісні " Вперше осінь йшла до школи") 6.
7. Підсумок уроку.

Учитель: Всю музику пізнаєш ти
Якщо з тобою "три кити".
Вони танцюють і співають,
До казки з маршем проводжають.
7. Учитель: Дякую за урок. До побачення!
8. Вихід учнів під звуки маршу Прокоф'єва
- Вперше осінь йшла до школи
- Гопак
- Марш Прокоф'єва

Урок 3

Тема: Жанр пісенний.
Мета: Сприяти розумінню пісні, розкрити значення пісні в житті людини ; розвивати вокально - хорові навички, виховувати любов до пісні, музики.
Музичний матеріал: "Вперше осінь йшла до школи" Я.Степовий "Колискова", українські народні пісні "Пливе човен", "Ти ж мене підманула".
Тип уроку: урок поглибленої мети.
Обладнання: музичний інструмент, аудіо записи музичних творів, ілюстрації.

Хід уроку


1. (Вхід до класу під звучання пісні "Вперше осінь йшла до школи").
Учитель: Доброго дня, любі друзі! Сьогодні ми продовжуємо з вами знайомитися з трьома китами музики. Але щоб познайомитись з першим китом, ми з вами спробуємо навчитись вітатись по музичному.
( На дошці написане музичне вітання на мелодію української народної пісні "Ой єсть в лісі калина")
Учитель: Урок музики почався кожен з нас приготувався. Ми готові вже співати, грати й навіть танцювати
2. (Учитель виконує вітання, розучує з учнями)
Учитель: Скажіть, друзі, як музика вас зустрічала? До якого типу належить? Так - це пісня. Сьогодні на уроці з нами буде перший кит музик - пісня. Чи можна уявити життя без неї? Тільки народившись людина чує спокійну лагідну колискову. Все життя прокує пісня з людиною. Послухайте друзі легенду по пісню.
3. (Звучить легенда )
4. Учитель: От - така легенда про українську пісню. Але ж і ми з вами знаємо багато пісень. Тож даваймо продовжимо розучування нашої пісеньки "Вперше осінь йшла до школи".
5. Учитель: Для багатьох саме пісня - це улюблений жанр, адже саме в пісні задіяно дуже багато творчих людей. Давайте з вами визначимо хто ж нам потрібен щоб на світ з'явилась пісня.
(За допомогою карток та рухів учні визначають композитора, поета, співака, слухача)
Учитель: Так, саме для того щоб пісня народилася потрібні поет , композитор, співак, слухач. Для багатьох саме пісня найулюбленіший жанр музики. Головною в пісні є мелодія. Адже на мелодію пишуться слова, від мелодії залежить характер пісні. Мелодія може існувати самостійно. Ми прослухаємо композиції Якова Степового .
(Слухання композиції Якова Степового)
Учитель: Саме після прослухання цього твору ми розуміємо, що пісня може існувати і без слів. Яка ніжна мелодія. А скажіть, чи можна під дану мелодію заснути, чи бігати.
(діти роблять короткий аналіз пісні)
Учитель: Так дуже багато різнохарактерних музичних творів є в світі. Давайте з вами спробуємо визначити характер та образний зміст наступного твору.
(слухання укр..нар. пісні "Пливе човен", короткий аналіз твору)
Учитель: От ми з вами з'ясували яка пісенька звучала ,а тепер давайте попробуємо рухами відтворити образ пісні, слухаючи зміст пісні. (звучить ще раз "Пливе човен").
7.Учитель: Лунає пісня українська
І степ безмежний ожива
Промінням сонячним на квітах
Чарівна бавиться весна.
Лунає пісня українська
У кожну хату шле тепло
Як своїм дітям добра мити
Дарує спокій і любов
Учитель: "Пісня - душа народу", "Пісня - це диво", "Пісня, як птах, має два крила: мелодію і слова", "Без пісні неможливо уявити життя людини". Запам'ятайте друзі ці слова. Дякую за урок, до побачення.
(Вихід із класу під пісню "Ой заграйте дударики")
- Ой у вишневому саду
- Ой є в лісі калина
- Колискова
- Вперше осінь йшла до школи
- Пливе човен
- Ти ж мене підманула
1-3,     4-5,     6-7,     8-9.